Je conversie verbeteren? Een moeiteloze registratie in je Android App doe je zo

Bespaar gebruikerstijd en verbeter de conversie

Dat jouw mobiele applicaties goed werken, is heel belangrijk. Een smartphone is een van de meest gebruikte apparaten. Met die applicaties wil je mensen aan je binden en ze overhalen iets te doen, bijvoorbeeld jouw dienst inschakelen of je product kopen. In deel 1 van deze drieluik, las je al hoe notificaties je kunnen helpen je Android-applicatie nog nuttiger in te zetten. En er is meer! Ook met een eenvoudig aanmeldproces kun je klanten aan je binden en de conversie verbeteren. Hoe? Bijvoorbeeld met Google Sign In, Smart Lock en Account Manager. Je leest er alles over in dit tweede deel.

 

Stel je voor: je hebt net een applicatie geïnstalleerd en geopend en het eerste wat je ziet is een verzoek om je aan te melden. Het aanmaken van een account kost tijd en het onderhouden van honderden accounts, uniek voor elke applicatie, is ook niet de meest opwindende taak. Idealiter zouden gebruikers in de eerste plaats vertrouwd moeten raken met een applicatie zonder zich te hoeven aanmelden. Maar het is niet altijd mogelijk om de authenticatie volledig te vermijden. En laten we synchronisatie met de cloud niet vergeten – zonder account is het niet mogelijk om gebruikersgegevens op een veilige manier op te slaan en op te halen.

 

Sneller en handiger met Google Sign In

Hier ligt de uitdaging. Laat de gebruiker een account aanmaken of inloggen op de meest simpele en ongecompliceerde manier. Zoals we in ons vorige artikel al stelden, is complexe formulieren invullen op een mobiel apparaat een vervelende taak. En er is een manier om die formulieren te vermijden: door gebruik te maken van een account van het apparaat van de gebruiker. Alle Apple-apparaten hebben een Apple-account, en de meeste Android-apparaten hebben een Google-account. Door in te loggen met een van deze accounts, krijgt jouw applicatie de basisgegevens om een eigen account aan te maken, zoals een e-mailadres of een profielfoto. De gebruiker hoeft geen loginnaam te verzinnen, details in te vullen of wachtwoord te bedenken. Op die manier kun je in slechts een paar tikken een nieuwe klant krijgen. Aanvullende informatie kan later worden toegevoegd, misschien zelfs op een website of in een desktopapplicatie.

Een ander voordeel van het gebruik van Google Sign In komt voort uit het feit dat er ook een e-mailadres wordt opgegeven. Gmail is voor de meeste gebruikers een standaard e-mailadres. Dit opent een ander communicatiekanaal tot de klant – e-mailpromoties of nieuwsbrieven. Maar net als bij notificaties moet je voorzichtig zijn met hoe vaak en wat voor e-mails jouw dienst verstuurt. En er moet altijd een mogelijkheid zijn om je af te melden.

 

Interessante alternatieven

Voor de veiligheid of technische redenen kan het onwenselijk zijn om (alleen) Google Sign In te gebruiken. Uiteindelijk kunnen niet alle platforms hiervan profiteren. Je applicatie moet dus onvermijdelijk andere aanmeldingsmogelijkheden bieden – zoals Apple, Facebook, Twitter, Amazon, andere externe services en, hoogstwaarschijnlijk, een eigen autorisatiemechanisme met login en wachtwoord. Er is nog een andere faciliteit voor Android en het web die het mogelijk maakt om dat laatste te vereenvoudigen: Smart Lock. Indien ingeschakeld wordt klanten gevraagd om na registratie of het inloggen op jouw website hun gegevens op te slaan in hun Google-account (indien beschikbaar). Wanneer de gebruiker jouw applicatie op zijn Android-telefoon installeert met hetzelfde Google-account, wordt hem gevraagd in te loggen met de opgeslagen accountgegevens. Het komt erop neer dat je je slechts met één klik kunt aanmelden, maar het gebruik van Google-authenticatie in jouw service is niet meer nodig.

One Tap Sign In

Google streeft ernaar om de authenticatie-ervaring nog verder te stroomlijnen met een functie die One Tap Sign In heet. Zoals de naam suggereert, wordt het inloggen beperkt tot één enkele tik. Het is beschikbaar voor zowel websites als Android-applicaties. Op dit moment versterkt het de bestaande Google Sign In-ervaring door het proactief presenteren van een overlay aan de gebruiker, die hem aanmoedigt om zich aan te melden of in te loggen met zijn Google-account. In de toekomst wil Google ondersteuning voor de eerder genoemde Smart Lock en Autofill toevoegen – een functie op Google Chrome en Android die login-wachtwoordcombinaties voor verschillende services in een Google-account opslaat. Dat kan een echte doorbraak worden. Maar zelfs in de lite-variant die nu beschikbaar is, kan het volgens Google leiden tot twee keer zoveel conversie.

Meerdere applicaties? Account Manager

Een meer geavanceerd voorbeeld: meerdere applicaties die gebruikmaken van hetzelfde account. Bijvoorbeeld aan wat we hebben op elk Android-apparaat met Gmail, YouTube, Google Photos, Google Drive, enzovoort. Het is genoeg om in te loggen op slechts één van die applicaties, en het account wordt beschikbaar voor de andere applicaties. Google heeft hier geen unieke privileges: elke applicatie kan gebruikmaken van deze functie. Het heet Account Manager en met uitzondering van een centrale credential storage kan de gebruiker al zijn accounts inzien en beheren.

Het gebruik van Account Manager kan zelfs voor één enkele applicatie voordelig zijn. Het biedt een faciliteit genaamd Sync Adapter – een achtergrondsynchronisatiefaciliteit met een extreem hoog niveau van compatibiliteit tussen Android-versies. Die maakt het mogelijk om periodiek of op verzoek synchronisatie uit te voeren, wanneer de gebruiker of de applicatie dat triggert. Het houdt rekening met de aanwezigheid van Wifi of mobiel internet en de staat van de telefoon, zoals batterijniveau, energie- of databesparende modi en of er genoeg opslagruimte is. Deze functies zijn niet meer uniek, er zijn frameworks op applicatieniveau die ook met deze condities kunnen omgaan. Sync Adapter maakt synchronisaties die jouw applicatie uitvoert zichtbaar voor de gebruiker in de systeeminstellingen en stelt gebruikers in staat om aan te kunnen passen wat ze op regelmatige basis willen synchroniseren.

Het is niet makkelijk om gebruikers aan boord te krijgen, zeker niet als hiervoor een account moet worden aangemaakt. Het is dus belangrijk dat je dit proces zo eenvoudig en soepel mogelijk maakt. Android biedt goede faciliteiten om dat te doen. Als je alleen een account nodig hebt om de gebruiker te identificeren, kun je gebruik maken van Google Sign In. Als jouw applicatie zijn eigen authenticatiedienst gebruikt – dan kun je gebruikers hun gegevens laten opslaan in hun Google-account om in te loggen op het web en met Android-apparaten met behulp van Smart Lock. In elk van die gevallen kost het gebruikers slechts één muisklik om jouw klant te worden. Dit is vooral voordelig voor nieuwe en onbekende applicaties, maar populaire diensten aarzelen ook niet om hun aanmeldingsstroom te stroomlijnen. Netflix maakt bijvoorbeeld gebruik van Smart Lock op hun website en in de Android-applicatie. Op deze website vind je hun casestudies en zeven andere populaire diensten.

 

Maak het makkelijk!

Google Sign In, Smart Lock en One Tap Sign In in de toekomst, maken het aanmeldproces dus eenvoudig. Met het klikken op één knop bindt jouw klant zich aan jouw dienst, zonder dat de veiligheid van de applicatie in gevaar komt. En Account Manager maakt het op zijn beurt mogelijk credentials te delen tussen verschillende applicaties die hetzelfde account gebruiken en maakt het zichtbaar voor de gebruikers waar ze zijn ingelogd en welke informatie wordt gesynchroniseerd door elk account.

In het volgende artikel bespreken we de laatste factor functionaliteit waarmee jij jouw Android-applicatie kunt versterken. Een tipje van de sluier? Het heeft alles te maken met het personaliseren van applicaties.

Auteur: senior Android developer Mike Mostovyi