Investeer in mobile voor je bedrijf

3 tips om een geweldige app te bouwen

We installeren mobiele apps op ons meest persoonlijke apparaat, waardoor ze een centrale rol spelen in ons dagelijks leven. De meeste mensen kúnnen tegenwoordig niet meer zonder. Mobiele apps zijn krachtige hulpmiddelen voor persoonlijk en zakelijk gebruik.

De noodzaak van een duidelijke mobiele strategie is onderkend. Vanwege de vlucht aan functionele mogelijkheden zal mobile een steeds meer bepalende rol spelen voor bedrijven en hun klanten. De enorme groei van apps in mobility, health en andere smart apps onderbouwt dit. Maar ook het feit dat de gebruiker bij een goede mobiele app een ervaring heeft die een website of portal niet kan evenaren.

Naast de directe meetbare KPI’s zoals hogere conversie, meer transacties of lagere kosten door selfservice, kan elk type app bijdragen aan de verhoging van merkloyaliteit. Dit betekent dat klanten positieve emoties gaan voelen voor je merk en hetzelfde product (of dezelfde dienst) graag opnieuw aanschaffen. Nu én in de toekomst. Op de lange termijn kan dit leiden tot klantbehoud en mond-tot-mondreclame. Daarnaast profiteer je van het halo-effect: gebruik je je mobiele app om te laten zien dat je deskundig bent en de behoeftes van je klant goed begrijpt, dan werkt dit door. Uiteindelijk zorgt de app ervoor dat je klant positiever staat tegenover het hele bedrijf – zowel qua mening als emoties.

Kort gezegd: wie een solide mobiele app bouwt, investeert in zijn of haar bedrijf. Maar hoe ontwerp je nu precies een geweldige app? In deze blogpost geven we je 3 tips om je op weg te helpen!

1. Houd vast aan gevestigde mobiele patronen

Elke professionele designer weet tegenwoordig dat het bouwen van een mobiele app niet betekent dat je een website enkel ‘even’ hoeft te verkleinen om deze op het scherm van een mobiele telefoon te laten passen. Met de lancering van de iPhone in 2007 veroorzaakten mobiele telefoons disruptie: onze levensstijl veranderde ingrijpend. Vandaag de dag is het moeilijk om te ontkennen dat ze een centrale rol in ons leven spelen.

Wanneer mensen wakker worden, grijpen zij direct naar hun mobiele telefoon. Het apparaat is tevens het laatste object waar ze een blik op werpen voordat ze gaan slapen. Alsof dat niet genoeg is, dragen ze het overdag áltijd bij zich. Hun handen en ogen zijn gemiddeld vier uur per dag aan hun mobiele telefoon gekleefd. Stel je eens voor dat je vier uur per dag uittrekt om te oefenen op een muziekinstrument of om te leren tekenen. Dan zou je binnen de kortste keren een pianovirtuoos of volleerde schilder zijn.

Wellicht verbaast het je dat hier in feite hetzelfde gebeurt. Het gebruiken van een mobiele telefoon mag dan geen kunst zijn, maar we leren er wel het een en ander van. Terwijl mensen erop los scrollen en swipen, versterken ze mentale patronen. Hun bewegingen worden ingeprent in hun spiergeheugen. Na verloop van tijd wordt telefoongebruik een handeling die zij onbewust uitvoeren. Een beetje zoals ademhalen en fietsen. Mensen gebruiken hun telefoon vaak terwijl ze andere taken uitvoeren. Daardoor hebben ze hun hoofd er nóg minder bij. Er is weinig ruimte over in het brein om te focussen, waardoor het moeilijker is om het gewenste resultaat te bereiken.

Omdat mobiele patronen zo zijn ingebakken in het brein en de dagelijkse routine van de gebruiker, is het cruciaal om ze te respecteren. Dat is geen optie, maar een must. Weersta de drang om het wiel opnieuw uit te vinden. Wil je een goede gebruikerservaring bieden? Zorg er dan voor dat gebruikers naar rechts kunnen vegen om het scherm te verlaten, neem gebruikelijke features (zoals ‘profiel’ of ‘instellingen’) op de verwachte plekken op en presenteer keuzeopties op een sheet onderaan het scherm (direct onder de duim van de gebruiker).

Wat als je weigert om deze diepgewortelde mobiele patronen mee te nemen wanneer je digitale producten voor mobiele telefoons bouwt? Het is erop of eronder – óf je voorziet in de behoeftes van gebruikers, zodat alles soepel verloopt, óf ze gaan de mist in.

Op Twitter en Instagram kun je naar links en rechts vegen om meer opties of verschillende navigatie-onderdelen te bekijken.

Interactie binnen Maps en op een sheet onderaan in Beem. Keuzeopties zitten direct onder de duim van de gebruiker, waardoor deze er eenvoudig op kan tikken.

2. Respecteer de context waarin mobiele apps worden gebruikt

De gebruikerservaring op de mobiele telefoon omvat méér dan alleen mobiele patronen. Om deze echt te begrijpen, moet je ook use cases meenemen. Mensen gebruiken hun telefoon terwijl zij onderweg zijn, in de rij voor de kassa wachten of voor gesloten liftdeuren dralen. Gedurende deze korte intervallen voeren ze geen taken uit die bij grotere schermen horen. Mobiele telefoons worden vaak gebruikt om afleiding te zoeken, informatie in te winnen of een minitaak af te werken.

Deze mobiele use cases noemen we ’10-seconden-use-cases’. Het is makkelijker om op je telefoon je saldo te controleren dan om een beleggingsportefeuille aan te maken. En zit je in de trein, dan reserveer je theatertickets, maar sla je het creëren van een account voor toekomstig gebruik over.

Met zulke zaken moet je rekening houden. Om een soepele mobiele ervaring te creëren, dien je te bepalen in welke opzichten de mobiele telefoon uniek is. Bepaalde taken kun je prima onderweg afronden, terwijl andere geschikter zijn om uit te voeren wanneer je achter een bureau zit. Het invullen van invoervelden gaat op een klein toetsenbord bijvoorbeeld nogal moeizaam. Als je wilt voorkomen dat de conversieratio een genadeklap krijgt in een signup-flow, is het raadzaam om een veelheid aan invoervelden te vermijden.

Als je vanaf het begin de context respecteert waarin een mobiele app wordt gebruikt, voldoe je aan de voorwaarden die klanten stellen: je biedt ze de juiste use cases. Maar de kans is groot dat je de user interface (UI) moet herstructureren. En misschien moet je de volledige informatieflow – of zelfs de use case van een mobiel digitaal kanaal – wel herzien.

De 10-seconden-use-case beïnvloedt wat gebruikers willen doen én hoe zij dit doen. Als je mobiele gebruikers de juiste use case biedt, zullen ze het gewenste resultaat snel willen bereiken. De user interface moet worden ontworpen om in deze behoefte te voorzien. Zo moet hij makkelijk te scannen zijn en een sterke visuele hiërarchie hebben, zodat cruciale informatie direct in het oog springt. Neem duidelijke icoontjes en koppen op. Wees daarnaast niet bang om kleuren te gebruiken waarmee je de aandacht op de belangrijkste apponderdelen vestigt. Werken alle elementen naar behoren? Voelen handelingen ‘snappy’ aan? Kan informatie direct worden opgezocht? Is elk touch-target groot genoeg om er meteen op te kunnen tikken?

Kijk ook met een kritische blik naar de teksten. Kun je titels inkorten? Is het mogelijk om features wat te verduidelijken, zodat je er minder uitleg over hoeft te geven? Als je gebruikers kunt uitnodigen om een beetje met de app te experimenteren zonder dat het faliekant fout gaat, hebben zij geen uitleg nodig. Dan leren ze door te doen.

Dit alles is geen sinecure. Het verbeteren van de mobiele ervaring vergt inspanning. Het voordeel is dat dit voor ieder product meer duidelijkheid schept. Veel verbeteringen voor mobiel gebruik, zoals duidelijkere flows en effectievere teksten, kun je ook inzetten om ervaringen op grotere schermen beter te maken. Je slaat dus meerdere vliegen in één klap.

Zeer overzichtelijke interfaces: Apple App Store en Blendle. Vetgedrukte lettertypen, pakkende, korte titels, grote klikdoelen en slim kleurgebruik (om de aandacht van de gebruiker op de juiste plaatsen te vestigen).

3. Gebruik specifieke mogelijkheden van de mobiele telefoon

We hebben een reeks aanpassingen besproken die je kunt doen om een app geschikt te maken voor mobiele telefoongebruik. Maar het kleine touchscreen is niet het enige element dat het apparaat uniek maakt. Er is een lange lijst van specifieke mogelijkheden die de mobiele telefoon biedt: biometrie voor authenticatie, contactloos betalen (voor Apple en Google Pay), een camera die je kunt gebruiken om documenten te scannen, toegang tot een gps-locatie, toegang tot een contactenlijst en het gebruiken van een Share Intent om te communiceren met andere apps (zoals WhatsApp of Foto’s). En laten we iBeacon en andere bluetooth- of NFC-technologie niet vergeten, waarmee je zeer nauwkeurig kan reageren op de ruimte waar de gebruiker is.

Het mooie is dat de mobiele telefoon niet alleen talloze mogelijkheden biedt, maar dat iedere gebruiker hier meestal ook toegang tot heeft. Wanneer het gaat om technische mogelijkheden, biedt de mobiele telefoon alle gebruikers doorgaans gelijke kansen.

Een betaalverzoek kan worden gedeeld via de telefooncamera of een Sharing Intent met WhatsApp of een andere contactapp (Tikkie).

Deze mogelijkheden brengen een breed scala aan kersverse opties met zich mee. Als je ze combineert, gaat er een nieuwe wereld van kansen open. Het kan wat overweldigend zijn om te denken aan de vele mogelijkheden die je kunt verkennen plús de technische stappen die je moet nemen om alles functionerend te krijgen. Maar tegelijkertijd is het erg spannend om deze kansen te benutten. Goede developers en designers zullen het daar roerend mee eens zijn – zij zijn doorgaans techneuten die niet kunnen wachten om met deze nieuwe technologieën aan de slag te gaan. Ze helpen je gebruiksscenario’s te bedenken en wijzen op onderlinge afhankelijkheden en technische beperkingen. Daarnaast bieden ze alle benodigde technische middelen om de oplossing te realiseren die jij voor ogen hebt.

Als je de mobiele use case serieus neemt, moet je de specifieke mogelijkheden van de mobiele telefoon onderzoeken en deze volop benutten. Zo verras je klanten en overtref je hun verwachtingen. Denk buiten de gebaande paden. Data invoeren op een minitoetsenbord is een vervelende klus, dus waarom zou je gebruikers in plaats daarvan niet een foto laten nemen van een brief op hun bureau? Wat als je alle aanwezigen bij een sportevenement verwelkomt door een kleine, persoonlijke aanbieding te doen die zij direct kunnen afrekenen? Zou het niet geweldig zijn als gebruikers een immersive experience kunnen beleven die is afgestemd op de museumruimte waarin zij zich bevinden? En hoe makkelijk zou het zijn als gebruikers voor het inlog- en authenticatieproces alleen hun gezicht of vingerafdrukken hoeven te scannen?

Wanneer je geweldige ideeën hebt bedacht, ben je er nog niet. Je moet ze immers ook realiseren. En dat is een vak apart. Mobiele besturingssystemen blijven zich op snelle en dramatische wijze ontwikkelen. Vanwege gebruikerseisen en concurrentiedruk worden er constant features en innovaties toegevoegd. Bijblijven is moeilijk. Concurrentievoordeel behalen helemáál. Streef je naar beide, dan heb je een ervaren mobile team nodig dat snel handelt. Dit is de moeite waard: als je een app bouwt die méér doet dan zijn geijkte tegenhanger, laat je klanten zien dat jouw bedrijf hun behoeftes begrijpt en met ze meedenkt. Bovendien toon je aan dat jij technologische ontwikkelingen op de voet volgt en daar volop de vruchten van plukt.

Tijd voor technologie: hoe belangrijk is het technische stuk?

Als je een mobiele app wilt bouwen, luidt de hamvraag: ‘Welke technologie moeten we gebruiken?’ Het kiezen van de juiste technologie is een lastig en complex proces, omdat het afhankelijk is van factoren die voortdurend veranderen. Het is niet makkelijk om de volledige impact van je keuze te overzien. Daarvoor moet je veel zaken meenemen: de technologische ontwikkeling van ieder alternatief, de potentiële toekomst van je app, de manier waarop mobiele telefoons zich naar verwachting zullen ontwikkelen en eventuele veranderingen in mobiele telefoongebruik die momenteel worden voorzien.

Ongeacht de technologie die je overweegt in te zetten, zal de discussie altijd gaan over de kosten van een betere ervaring. Gebruik je een cross-platform-framework zoals React Native, Ionic of Flutter, dan hoef je minder inspanning te leveren om tweemaal een native ervaring te creëren – voor Android en voor iOS. Vaak resulteert dit echter in een zwaardere app en een performance hit. En hoewel de feel meestal wel in de buurt komt van de native frameworks en patronen van het besturingssysteem, is deze toch niet precies hetzelfde.

Als je een hybride app bouwt, kun je een reeds gebouwde website hergebruiken. Maar deze zal óf aanvoelen als een website, óf betekenen dat het team zoveel UI-patronen, animaties en schermovergangen opnieuw moet creëren dat je de app net zo goed van de grond af aan had kunnen bouwen.

Bij het afwegen van de voors en tegens van elke optie is het altijd lastig om immateriële voordelen, zoals de feel of het ‘snappy’-gehalte, te verdedigen wanneer het prijskaartje hoog is. Vooral omdat verbeteringen op het gebied van de experience niet kwantificeerbaar of meetbaar zijn voordat je de app daadwerkelijk hebt gebouwd. Maar uit onderzoek blijkt het volgende: wanneer je de laadtijd van een webpagina 0,4 seconden omlaag brengt, gaat de conversie met 9% omhoog. Met andere woorden, die milliseconden kunnen een wereld van verschil maken. Dit betekent dat de dure optie toch de beste zou kunnen zijn, simpelweg omdat je de beoogde conversie hiermee eerder zal behalen.

Deze mogelijkheden brengen een breed scala aan kersverse opties met zich mee. Als je ze combineert, gaat er een nieuwe wereld van kansen open. Het kan wat overweldigend zijn om te denken aan de vele mogelijkheden die je kunt verkennen plús de technische stappen die je moet nemen om alles functionerend te krijgen. Maar tegelijkertijd is het erg spannend om deze kansen te benutten. Goede developers en designers zullen het daar roerend mee eens zijn – zij zijn doorgaans techneuten die niet kunnen wachten om met deze nieuwe technologieën aan de slag te gaan. Ze helpen je gebruiksscenario’s te bedenken en wijzen op onderlinge afhankelijkheden en technische beperkingen. Daarnaast bieden ze alle benodigde technische middelen om de oplossing te realiseren die jij voor ogen hebt.

Als je de mobiele use case serieus neemt, moet je de specifieke mogelijkheden van de mobiele telefoon onderzoeken en deze volop benutten. Zo verras je klanten en overtref je hun verwachtingen. Denk buiten de gebaande paden. Data invoeren op een minitoetsenbord is een vervelende klus, dus waarom zou je gebruikers in plaats daarvan niet een foto laten nemen van een brief op hun bureau? Wat als je alle aanwezigen bij een sportevenement verwelkomt door een kleine, persoonlijke aanbieding te doen die zij direct kunnen afrekenen? Zou het niet geweldig zijn als gebruikers een immersive experience kunnen beleven die is afgestemd op de museumruimte waarin zij zich bevinden? En hoe makkelijk zou het zijn als gebruikers voor het inlog- en authenticatieproces alleen hun gezicht of vingerafdrukken hoeven te scannen?

Wanneer je geweldige ideeën hebt bedacht, ben je er nog niet. Je moet ze immers ook realiseren. En dat is een vak apart. Mobiele besturingssystemen blijven zich op snelle en dramatische wijze ontwikkelen. Vanwege gebruikerseisen en concurrentiedruk worden er constant features en innovaties toegevoegd. Bijblijven is moeilijk. Concurrentievoordeel behalen helemáál. Streef je naar beide, dan heb je een ervaren mobile team nodig dat snel handelt. Dit is de moeite waard: als je een app bouwt die méér doet dan zijn geijkte tegenhanger, laat je klanten zien dat jouw bedrijf hun behoeftes begrijpt en met ze meedenkt. Bovendien toon je aan dat jij technologische ontwikkelingen op de voet volgt en daar volop de vruchten van plukt.
Tijd voor technologie: hoe belangrijk is het technische stuk?

Als je een mobiele app wilt bouwen, luidt de hamvraag: ‘Welke technologie moeten we gebruiken?’ Het kiezen van de juiste technologie is een lastig en complex proces, omdat het afhankelijk is van factoren die voortdurend veranderen. Het is niet makkelijk om de volledige impact van je keuze te overzien. Daarvoor moet je veel zaken meenemen: de technologische ontwikkeling van ieder alternatief, de potentiële toekomst van je app, de manier waarop mobiele telefoons zich naar verwachting zullen ontwikkelen en eventuele veranderingen in mobiele telefoongebruik die momenteel worden voorzien.

Ongeacht de technologie die je overweegt in te zetten, zal de discussie altijd gaan over de kosten van een betere ervaring. Gebruik je een cross-platform-framework zoals React Native, Ionic of Flutter, dan hoef je minder inspanning te leveren om tweemaal een native ervaring te creëren – voor Android en voor iOS. Vaak resulteert dit echter in een zwaardere app en een performance hit. En hoewel de feel meestal wel in de buurt komt van de native frameworks en patronen van het besturingssysteem, is deze toch niet precies hetzelfde.

Als je een hybride app bouwt, kun je een reeds gebouwde website hergebruiken. Maar deze zal óf aanvoelen als een website, óf betekenen dat het team zoveel UI-patronen, animaties en schermovergangen opnieuw moet creëren dat je de app net zo goed van de grond af aan had kunnen bouwen.

Bij het afwegen van de voors en tegens van elke optie is het altijd lastig om immateriële voordelen, zoals de feel of het ‘snappy’-gehalte, te verdedigen wanneer het prijskaartje hoog is. Vooral omdat verbeteringen op het gebied van de experience niet kwantificeerbaar of meetbaar zijn voordat je de app daadwerkelijk hebt gebouwd. Maar uit onderzoek blijkt het volgende: wanneer je de laadtijd van een webpagina 0,4 seconden omlaag brengt, gaat de conversie met 9% omhoog. Met andere woorden, die milliseconden kunnen een wereld van verschil maken. Dit betekent dat de dure optie toch de beste zou kunnen zijn, simpelweg omdat je de beoogde conversie hiermee eerder zal behalen.

Facebook heeft zijn eigen framework voor het maken van mobiele apps: React Native. De Messenger-app is een kleine, snelle native app.

Het toepassen van de juiste mobiele designprincipes lóónt

Samengevat: als je het bouwen van een mobiele app op de juiste manier aanpakt, levert dit je veel op. Direct én indirect.

De financiële voordelen van klantretentie en -tevredenheid zijn duidelijk. Wie klanten behoudt en blij maakt, ziet het positieve effect daarvan terug in een verhoogde omzet. En natuurlijk zorgt een perfect design voor hogere conversie. Een investering in deze aspecten levert direct waarde op en is meetbaar. Uit gebruiksstatistieken voor online shops blijkt bijvoorbeeld dat mensen steeds vaker hun mobiele telefoon gebruiken om online aankopen te doen. Deze harde cijfers tonen aan hoe waardevol een investering in een mobiele app kan zijn.

Als je app goed is en selfservice biedt, bespaar je ook op support: gebruikers hebben dit niet nodig, omdat zij veel handelingen zelfstandig kunnen uitvoeren.

Bovendien draagt een goede app vaak zichtbaar bij aan het versterken van het bedrijfsimago en de betrokkenheid. Het product toont aan dat je de behoeftes van je klant begrijpt en dat je hierin voorziet door de nieuwste technologische ontwikkelingen in te zetten. Klanten krijgen daardoor meer vertrouwen in je bedrijf. Wellicht is het wat lastiger om dit te kwantificeren op de korte termijn, maar het is absoluut een bewezen kenmerk van alle grote merken.

Bedenk daarnaast dat de populariteit van mobile gestaag groeit. Het aantal gebruikers blijft toenemen en mensen brengen gemiddeld steeds meer tijd door op hun mobiele telefoon. De voorspelling is dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten. Hierdoor wordt de business case om meer te investeren in mobile design alleen maar sterker.

Conclusie: vraag je niet langer af of een mobiele app de investering waard is, maar steek moeite in het bouwen van een geweldige app. De 3 designprincipes in deze blog helpen je daarbij!