Optimaal gebruik Android-functies verhogen conversie en creëren klantenbinding.

Benut de kracht van het platform. Het eerste artikel van een drieluik.

Mobiele applicaties krijgen niet altijd evenveel aandacht als corresponderende websites of desktopapplicaties. Daardoor bestaan ze vaak in een inferieure versie van de website, of zelfs erger – alleen om inhoud te representeren, onaangepast aan de mobiele wereld. Toch kunnen mobiele telefoons en tablets veel meer traffic of rendement opleveren. Juist omdat ze de meest persoonlijke apparaten van gebruikers zijn. Het feit dat ze dat niet doen, kan een teken zijn van een gebrek aan een goede mobiele gebruikerservaring.

Veel bedrijven beschouwen hun applicaties voor verschillende mobiele platforms als één product met hetzelfde bereik. Het gebruik van cross-platform oplossingen is ook heel gebruikelijk. We weten dat Android en iOS in veel opzichten van elkaar verschillen. Ze gebruiken verschillende programmeertalen en ontwerppatronen en er zijn aparte bibliotheken en frameworks. Cross-platform oplossingen maken het mogelijk om herbruikbaarheid van code te vergroten. Maar dit gaat meestal ten koste van het generaliseren van platformverschillen: de verschillen die ieder platform uniek en aantrekkelijk maken voor gebruikers. Dit compromis kan de gebruiksvriendelijkheid van je applicatie verminderen in vergelijking met andere oplossingen. Aan de andere kant kan het dieper integreren van de applicatie in het platform helpen om de klantconversie te stimuleren, door de creatie van aanvullende scenario’s van gebruikersinteractie. Het is dus belangrijk dat je de platformspecifieke functies kent en dat je ze gebruikt om jouw applicatie op te laten vallen en meer klanten aan te trekken.

Specifieke iOS- en Android-functies volgen elkaar op

Op de lange termijn is het inspelen op platformspecifieke functies een investering in de toekomst. De concurrentie tussen de mobiele besturingssystemen is groot en de beste iOS- en Android-functies worden van het ene naar het andere platform gekopieerd.

Zo had Android bijvoorbeeld al vanaf de allereerste versies widgetondersteuning op het startscherm. Elf jaar na de introductie op Android, werd deze functie beschikbaar op iOS 14. En het werkt tevens de andere kant op. Vijf jaar geleden kreeg Android de mogelijkheid om de toestemmingen van applicaties te beheren die al vanaf het begin op iOS bestonden. Ook worden er meer achtergrondbeperkingen toegevoegd aan het besturingssysteem van Google, dat lange tijd berucht was om zijn kortere batterijduur in vergelijking tot concurrent Apple.

Andere functies maken duidelijk dat het kopiëren van de meest nuttige functies vaker en sneller zal gebeuren. In 2017 introduceerde Android 8 (Oreo) Autofill, drie jaar later wordt het  op iOS 14 toegepast. Vervolgens introduceerde Google drie jaar geleden als eerste instant apps, die Apple nu als App clips introduceert. Sommige functies verschijnen vrijwel tegelijkertijd op beide platforms, zoals de donkere en de lichte modus.

De investering waard? Maak in ieder geval de juiste afweging

Het kan verleidelijk zijn om kosten te besparen op mobiele ontwikkelkosten. Zeker als je verwacht dat het genoeg is voor gebruikers om een mobiele applicatie te installeren om aan je website te doen denken. Maar vraag jezelf af: geef je liever geld uit aan een product dat je soms gebruikt als je op je laptop of pc werkt, waar je naar toe surft en snel weg klikt. Of aan een product voor een mobiel apparaat, dat  gemiddeld 4 uur per dag wordt gebruikt, hogere engagement kent en altijd binnen bereik is?

Dat gezegd hebbende, is het investeren van tijd en middelen in het kennen en gebruiken van de unieke mogelijkheden op elk platform belangrijk om de klantenbinding van vandaag te verbeteren. En het kan de komende jaren ook nuttig zijn om de trends in de snel veranderende mobiele wereld te helpen voorspellen.

Een drieluik: unieke Android-functies die de werking van je native app bevorderen

Er zijn tal van unieke mogelijkheden om jouw mobiele applicatie op te laten vallen en de conversie en klantenbinding te verbeteren. Dit drieluik richt zich op een aantal unieke Android-functies die de werking van jouw Android-app kunnen bevorderen. In het eerste deel bespreken we de notificaties, die je inzet als verlengstuk van jouw Android-applicatie.

Meer dan nieuwe chatberichten

Notificaties zijn een van de meest nuttige functies op smartphones. Ze maken van jouw telefoon een persoonlijke digitale assistent, die je informeert over nieuwe chatberichten en het nieuws én je herinnert aan belangrijke gebeurtenissen en afspraken. Zowel iOS als Android hebben notificatiefuncties, die veel verder gaan dan eenvoudige tekstberichten. Beide besturingssystemen maken het mogelijk om foto’s weer te geven in meldingen, direct te reageren en andere acties met betrekking tot de inhoud uit te voeren. Er zijn ook essentiële verschillen tussen de platforms. Op Android is dan ook een breder gebruik van notificaties mogelijk.

De applicatie bepaalt en biedt zo een betere interactie

Android-notificaties zijn puur applicatie gestuurd. Het systeem geeft ze weer, maar alleen op verzoek van de applicatie. Zelfs pushmeldingen worden dus door de applicatie ontvangen, die vervolgens beslist of de melding aan de gebruiker wordt getoond of niet en op welke manier. Op iOS worden pushmeldingen weergegeven zonder dat de applicatie er ook maar iets mee te maken heeft. De manier van Android vereist wat meer programmering, maar het maakt de notificaties ook meer een natuurlijk onderdeel van het systeem. Om te beginnen is het niet nodig om de gebruiker om toestemming te vragen om meldingen te tonen. Dat geeft jouw app carte blanche om gebruiker te betrekken bij de meldingen. Al is het wel belangrijk om ze niet te overweldigen, want de gebruiker behoudt de controle en kan een vervelende applicatie verwijderen, of kan in ieder geval de meldingen daarvan blokkeren.

Ten tweede gebruikt Android notificaties niet alleen om updates of herinneringen te sturen. Ze kunnen ook worden gebruikt om de applicatie in real-time aan te sturen , wat ze verandert in krachtige extensies. Neem muziekspelers of podcastspelers als voorbeeld. Die applicaties tonen notificaties waarmee gebruikers het afspelen kunnen controleren, zelfs als de applicatie niet op de voorgrond staat. Op iOS ziet dat er hetzelfde uit: je ziet ook de besturingsknoppen in het notificatiecentrum, maar het is slechts een deel van de systeem-UI, die één applicatie tegelijkertijd kan besturen. Op Android heeft elke applicatie zijn eigen notificatie. Dit stelt je in staat om gemakkelijk verder te gaan met het afspelen van muziek na preview van een podcast.

Het afspelen van audio is niet de enige mogelijke achtergrondactiviteit. Het uitvoeren van back-ups, het synchroniseren van cloudopslag of gewoon het downloaden of uploaden van individuele bestanden – die taken zijn ook heel gewoon in veel applicaties. Android-notificaties maken gebruikers bewust van deze activiteiten door hun voortgang te laten zien en ze in staat te stellen voor wat er op de achtergrond gebeurt.

Een voorbeeld uit de praktijk

Laten we naar een voorbeeld kijken: het downloaden van een aantal bestanden uit de cloud. In deze situatie zouden sommige applicaties op iOS ervoor kiezen om de UI te blokkeren, met een voortgangsvenster in beeld. Andere programma’s laten de voortgang zien terwijl je op het scherm blijft waar je de actie startte. Hoe dan ook, de vrijheid van de gebruikers is beperkt – zij moeten op één scherm blijven om de voortgang te zien. Voortgang kan ook worden weergegeven op verschillende schermen in de applicatie, wat meer ontwikkelingsmiddelen en onderhoud vereist. Stel je voor dat je bij elke nieuwe functie moet denken: waar gaan we de voortgang van een geïnitieerde bewerking in scherm X zetten? En dan nog moet je in de applicatie blijven om te zien hoe de taken verlopen.

Op Android kun je de voortgang laten zien in notificaties: een applicatie start een potentieel lange asynchrone operatie, laat de voortgang met een notificatie zien en de gebruiker kan de applicatie blijven gebruiken of zelfs overschakelen naar een andere activiteit. Als gebruikers geïnteresseerd zijn in de voortgang, kunnen ze het meldingenpaneel uitbreiden en zien ze de voortgang meteen, zelfs wanneer ze spelletjes spelen of video’s bekijken.

Een voortgangsmelding op iOS heeft, zelfs als het mogelijk was, niet zo veel zin. Een applicatie stopt namelijk kort nadat de gebruiker deze verlaat of de telefoon vergrendelt. De notificaties van Android helpen ook in deze situatie: een speciale foreground notification maakt het mogelijk de applicatie draaiende te houden nadat deze naar de achtergrond wordt gestuurd en zelfs als de telefoon in de broekzak wordt gedaan. Visueel zien deze notificaties er hetzelfde uit, maar het is makkelijk om ze te onderscheiden. Ze kunnen niet worden gewist door de gebruiker, tenzij je de betreffende taken van de applicatie stopt. En deze verlengde levensduur van de applicatie is ook niet gratis: het leidt onvermijdelijk tot een kortere batterijduur. Dat komt niet zozeer door je app, maar vooral omdat de telefoon ‘wakker’ gehouden wordt. Gebruik je deze functie, zorg er dan dus voor dat de gebruiker bereid is om je applicatie draaiende te houden ten koste van de batterijduur.

 

Foreground notificaties, wanneer pas je dit toe?

Wanneer is het slim om die foreground notifications te gebruiken? Het is duidelijk dat het geen activiteit is die de klant als storend mag beschouwen. Je mag de batterij van de telefoon niet leegtrekken, tenzij de klant dat prima vindt. Het is dus ofwel een door de gebruiker geïnitieerde actie, zoals het hierboven genoemde downloaden of uploaden van bestanden, of een andere achtergrondactie, waarvan de gebruiker de voortgang of aanwezigheid zal waarderen. Denk aan automatische back-up of contentsynchronisatie. Het is cruciaal om gebruikers de mogelijkheid te geven om zulke achtergrondacties in je app te beheren, om te voorkomen dat ze acties uitvoeren die fataal kunnen zijn voor de app.

Recente ontwikkeling

Tot nu toe hebben we het gehad over meldingsfuncties die beschikbaar zijn op de meeste Android-versies die momenteel op de markt zijn. Een paar recente ontwikkelingen die hier raakvlakken mee hebben. Er is een bekende functie genaamd chatheads in Facebook Messenger. Het is beschikbaar op beide mobiele platforms, maar een groot verschil is dat de chatheads op Android zelfs actief blijven wanneer de gebruiker Messenger verlaat. Facebook-ontwikkelaars maakten gebruik van een systeemfunctionaliteit om dit te bereiken, en de uitkomst was volgens hen “uitdagend om te implementeren en onderhouden”. De functie werd echter erg populair en Google besloot om Android-notificaties ermee te verrijken. Sinds de laatste Android-versie introduceerden ze een functie genaamd Bubbles, die met Android 11 in elke Android-applicatie gebruikt kan worden. In feite werkt dat als een chatnotificatie te laten invouwen in een chathead die zichtbaar is op het scherm, totdat deze wordt weggesleept.

(The images above are from the following website)

Notificaties als verlengstuk van je Android-applicatie

Notificaties geven niet alleen nuttige informatie aan de gebruiker, maar zorgen er ook voor dat gebruikers vaker gebruik maken van je applicatie. Android zorgt ervoor dat er geen obstakels zijn. Toch is het belangrijk ervoor te zorgen dat notificaties een organisch onderdeel van de functionaliteit van de applicatie vormen en ze het mogelijk maken om het doel ervan te vervullen. Te veel notificaties geven kan slechte gevolgen hebben – gebruikers kunnen notificaties blokkeren of de applicatie volledig verwijderen. Afspeel-, voortgangs- en foreground-notificaties samen met chatheads, zijn de Android-faciliteiten die de bestaande functionaliteiten van een applicatie kunnen aanvullen, op een manier die gebruikers zien in veel bestaande applicaties en ze ook verwachten van nieuwe applicaties.

Benieuwd van welke functionaliteiten je nog meer kunt profiteren? Lees dan over twee weken deel twee van deze serie!