Optimaal gebruikersbehoud en gebruikersactiviteit met jouw app als standaard applicatie

Van applicatie naar standaard applicatie

Wil jij een boost geven aan jouw applicaties op Android? Dan moet je alles weten van de Android-functionaliteiten. In het vorige deel van deze serie vertelden we waarom het zo belangrijk is dat jij ervoor zorgt dat jouw potentiële klant zich gemakkelijk kan aanmelden in jouw applicatie. In dit derde en laatste deel gaan we dieper in op de mogelijkheid om standaardapplicaties te personaliseren op Android. Dat creëert namelijk extra mogelijkheden waarop jouw applicatie kan inspelen.

 

Het personaliseren van standaardapplicaties

Android is beroemd om zijn personaliseerbaarheid. Een goed voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om standaardapplicaties te wijzigen, om verschillende soorten gegevens te openen. Denk aan een webbrowser, camera, galerij en muziek- en videospeler. Dat is goed voor wat gezonde competitie en voor gebruikers die het meeste kunnen halen uit de apps die ze leuk vinden. Sterker nog, de standaardapplicatie kan de jouwe zijn! Zonder twijfel is het goed voor gebruikersbehoud en gebruiksactiviteit.

iOS staat niet toe om wereldwijd standaard applicaties te wijzigen. Applicaties mogen daar alleen links naar hun websites openen. Gmail heeft bijvoorbeeld interne instellingen waar je kunt veranderen welke applicaties standaard worden geopend om bepaalde soorten content te bekijken. Maar deze instellingen gelden alleen voor Gmail zelf.

 

Maar hoe krijg je de gebruikers zover? Score meerdere keren.

Jouw app kan dus zeker profiteren als standaardapplicatie op Android, maar hoe krijg je de gebruikers zo ver dat zij jouw applicatie kiezen? Het is belangrijk om een goede gebruikerservaring te bieden en te voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker. Jouw applicatie hoeft niet per se alleen maar een fotoviewer te zijn om een standaardapplicatie te worden voor het bekijken van foto’s. Je kunt een cloudsynchronisatieapplicatie hebben met fotogalerij-functionaliteit. Als je gebruikers ook de mogelijkheid geeft om goede foto’s te maken met de camera van de telefoon, krijgt jouw applicatie de kans om ook een standaard camera-applicatie te worden. Je kunt dus scoren in twee standaardapplicatie-categorieën door een nieuwe functionaliteit toe te voegen die hoe dan ook nuttig is voor de gebruiker. Het is een win-win situatie. Maar houd in je achterhoofd – die functionaliteit moet echt opvallen, want de concurrentie is sterk.

Zo kun je ook een chatapplicatie hebben, en kun je de gebruiker tegelijkertijd ook toestaan om zijn sms-berichten te bekijken. Dan hoeven gebruikers niet over te stappen naar een andere applicatie wanneer zij een 2-factor authenticatiecode ontvangen. En omgekeerd: wanneer gebruikers een sms ontvangen, kunnen zij ook de laatste updates in jouw applicatie zien. Facebook Messenger en Skype Lite maken het ook mogelijk om sms-berichten te bekijken en versturen.

En hoe stimuleer je gebruikers om te kiezen voor jouw applicatie als de standaard applicatie? Als gebruikers jouw app hebben geïnstalleerd, dan ben je al halverwege het succes. Nadat een applicatie met een bepaald type content geïnstalleerd is, reset Android de standaard applicatie-instellingen voor die content. De volgende keer dat de gebruiker een foto, video of iets anders opent, wordt hij gevraagd een keuze te maken uit alle applicaties die deze gegevens verwerken. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om dit soort inhoud permanent te openen met een specifieke app, of om de inhoud één keer te openen met een app. Het is dus belangrijk dat jouw applicatie deze proef doorstaat. Zorg ervoor dat je direct doorgaat met het tonen van de inhoud van de gebruiker, zonder advertenties, nieuwigheden, welkom- of nog erger – aanmeldschermen – te laten zien. Het kan verleidelijk zijn om dat te doen, maar tijdens dit beslissende moment kun je het vertrouwen of geduld van je gebruiker verliezen. Als je erin slaagt om het ‘liefde op het eerste gezicht-effect’ te bereiken, dan krijg jij de kans om klanten over te halen om jouw applicaties en diensten te gebruiken.

Een mobiel product als volwaardige applicatie!

Met een gepersonaliseerde applicatie kan een gebruiker audiobestanden afspelen, bladeren door foto’s of deze maken, sms’jes lezen en deze versturen, Office-documenten bekijken of aanpassen, zelfs al is dat niet het primaire gebruiksscenario. Met notificaties, de juiste aanmeldingsmogelijkheden en de mogelijkheid om standaardapplicaties te personaliseren, kun jij optimaal gebruikmaken van jouw Android-applicatie. Het helpt je met het verhogen van de conversie en het aantrekken én binden van klanten. Daarom is het belangrijk om mobiele producten te beschouwen als volwaardige applicaties en gebruik te maken van de unieke eigenschappen die een bepaald mobiel platform te bieden heeft.

Auteur: senior Android developer Mike Mostovyi

 

Voetnoot:

Delen van dit blog worden gereproduceerd op basis van werk dat is gemaakt en gedeeld door het Android Open Source Project en worden gebruikt volgens de voorwaarden beschreven in de Creative Commons 2.5 Attribution License.

Delen van dit blog worden gereproduceerd op basis van werk dat is gemaakt en gedeeld door Google en worden gebruikt volgens de voorwaarden beschreven in de Creative Commons 4.0 Attribution License.