Succesvolle afronding bijzonder kalenderjaar 2020 met Hogeschool Rotterdam

Het opleidingsjaar 2019/2020 zit er inmiddels op en ondanks de bijzondere situatie waarin studenten, docenten en bedrijfsleven terecht zijn gekomen, kijkt NGTI terug op een uitermate goede samenwerking met Hogeschool Rotterdam. Net als vorig jaar hebben we weer ruimte geboden aan diverse afstudeerders en hebben we in groepsverband met studenten gewerkt.

We zijn het jaar begonnen met het ontvangen van een groep 1ste-jaars die pas net een paar dagen aan hun studie zijn begonnen. 30 Enthousiaste studenten maken op zo’n moment ons kantoor onveilig (overigens iets wat we ons nu niet kunnen voorstellen en ook iets wat lastig online te simuleren is) en snuiven voor het eerst aan wat ze uiteindelijk te wachten staat.

In de tweede helft van het jaar hebben we actief deelgenomen aan de module ‘Emerging technologies’ waarin groepen studenten in 20 weken tijd nieuwe technologie toepassen en ons innovatieve toepassingen presenteren. NGTI was opdrachtgever voor 6 groepen die aan de slag zijn gegaan met de vraag hoe emerging technology kan bijdragen aan een verbeterde klantbeleving in de winkels van Swisscom in Zwitserland. Eye-tracking, image recognition, magnetic positioning, movement and gesture detection en object tracking zijn slechts voorbeelden waarmee deze groepen tot verrassende resultaten zijn gekomen. Het Amazon Go concept is niet alleen toepasbaar in supermarkten en dus minder ver weg dan we denken. 

In november begon bij ons de eerste afstudeerder. Stephen Goedhart heeft zich 20 weken lang gestort op het onderwerp Web Assembly. Wat heeft geleid tot een Proof of Concept waarin hij verschillende web assembly compilers gebruikt om een taal onafhankelijke coding playground te bouwen. Waarbij hij tussen de bedrijven door ook nog wat Machine Learning heeft toegepast om programmeertaal detectie te faciliteren. 

Ook is er in februari een tweede afstudeerder begonnen die ons heeft laten zien hoe we artificial intelligence niet alleen in onze projecten kunnen toepassen, maar ook hoe we er zelf gebruik van kunnen maken. Jim Stam heeft Machine Learning toegepast op onze eigen build pipelines, waarmee we in staat zijn om te voorspellen welke testen gaan falen en welke niet. Fascinerende technologie met een zeer verrassende toepassing.

En dit jaar hebben we voor het eerst samengewerkt met de opleiding CMD, Communication and Multimedia Design. Wij bouwen niet alleen technisch complexe oplossingen, ze moeten ook mooi en bruikbaar zijn. De link met deze tak van de Hogeschool is zodoende voor de hand liggend. Jamie Marcus is bij ons afgestudeerd en heeft na zeer grondig onderzoek laten zien hoe een toepassing om kennisdeling mee te stimuleren, gebruikt kan worden om verbindingen tussen collega’s te versterken. Jamie heeft ons verrast met een intrigerend en veelbelovend prototype. 

Zowel Stephen, Jim als Jamie zijn uiteindelijk geslaagd met een uitzonderlijk goed cijfer! 

Ten slotte mag ook niet onvermeld blijven dat we ook dit jaar weer zelf voor de klas hebben gestaan. In oktober hebben collega’s Camiel en (inmiddels ex-collega, maar daarom niet minder gewaardeerd!) Denis een succesvolle inleiding in scrum gegeven: Een middag lang met lego steentjes studenten de basis van het agile werken bijbrengen.

Ondanks dat veel van deze activiteiten de laatste maanden noodgedwongen online op zolderkamertjes, keukens en zelfs af en toe in de de achtertuin moesten plaatsvinden, kijken we terug op mooie resultaten door blije studenten, docenten en collega’s. En we kijken niet alleen terug, maar ook vooruit. Ik ben sterk van mening dat bedrijfsleven en onderwijs niet zonder elkaar kunnen. Dus komend jaar, 2020/21, gaan we weer allerlei leerzame, innovatieve maar vooral ook leuke dingen met elkaar doen!